Borang Rayuan Permohonan BPR 2021. Pasti ramai pemohon Bantuan Sara Hidup (BSH) tahun 2021 yang gagal dalam permohonan mereka. Bagaimanakah cara untuk membuat permohonan Rayuan BPR 2021 dan apakah pautan borang rayuan secara online dan manual? Berikut dikongsikan maklumat penting berkaitan cara membuat rayuan bantuan untuk mereka yang ingin merayu atas kegagalan dalam status permohonan mereka. Juga dikongsikan maklumat cara semakan rayuan iaitu tarikh keputusan boleh disemaka beserta pautan.
Pemohon yang gagal dalam permohonan Bantuan Prihatin Rakyat (BPR) boleh membuat permohonan appeal BPR mulai tarikh 15 Jun 2021 sehingga 30 Jun 2021 seperti yang diumumkan secara rasmi di Portal BSH. Permohonan rayuan boleh dilakukan secara atas talian (online) ataupun dengan hadir secara temu janji ke cawangan Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM).
Permohonan Rayuan BPR 2021
Berdasarkan Siaran Media oleh Kementerian Kewangan Malaysia pada 13 Jun 2021 yang dipaparkan di Portal Rasmi BPR, tarikh untuk melakukan permohonan serta langkah untuk membuat permohonan rayuan diumumkan seperti berikut:
Tarikh Permohonan Rayuan & Semakan Rayuan
Rayuan boleh dibuat pada tarikh berikut :-
- 2021 : 15hb hingga 30hb Jun 2021
Keputusan permohonan rayuan boleh di semak mulai :-
- 15hb hingga 30hb Jun 2021
- Pemohon boleh melihat status permohonan secara online melalui Portal Rasmi BPR
Cara Membuat Rayuan
Terdapat dua cara iaitu secara atas talian atau hadir ke cawangan LHDNM secara janji temu sahaja untuk membuat permohonan rayuan Bantuan Prihatin Rakyat BPRmengikut alasan atau sebab tidak lulus permohonan tertentu.
Kaedah permohonan rayuan secara dalam talian/ manual adalah seperti berikut:-
Borang Rayuan BPR 2021 Melalui Portal Rasmi (Online)
Permohonan appeal dapat dilakukan secara atas talian (dibuat secara online) di Portal Rasmi BSH dengan cara berikut:
1.Klik Pautan Berikut:
2. Log masuk menggunakan nombor kad pengenalan anda dan klik Semak
3. Anda dikehendaki untuk mendaftar akaun terlebih dahulu dengan mengisi maklumat yang dikehendaki dengan tepat
4. Selepas mendaftar, log masuk semula dan klik pada menu MyBPR
5. Pilih Permohonan Rayuan di paparan yang keluar
Pemohon perlu memastikan maklumat pemohon tepat dan muat naik dokumen mengikut ketetapan yang diberikan
Setelah lengkap, klik Teruskan untuk membuat pengesahan dengan memasukkan captcha
Akhir sekali klik Hantar
LHDNM telah menyediakan panduan pengguna untuk membuat rayuan seperti berikut:-
Rayuan BPR 2021 Yang Dibenarkan Secara Atas Talian
Jika permohonan anda tidak lulus, anda boleh membuat rayuan secara atas talian tanpa hadir ke cawangan LHDNM sekiranya alasan tidak lulus adalah seperti berikut:
KOD TIDAK LULUS/ ALASAN TIDAK LULUS/ TINDAKAN
01 Maklumat Pengenalan pemohon berbeza dengan semakan data Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) sama ada nama, nombor kad pengenalan dan status kewarganegaraan/ kemukakan MyKAD pemohon
02 Maklumat Pengenalan Pasangan berbeza dengan semakan data Jabatan Pendaftaran Negara (JPN)/ kemukakan MyKAD, MyPR, MyKAS pasangan
03 Maklumat Pengenalan anak berbeza dengan semakan data JPN/ kemukakan MyKAD atau MyKID anak dan sijil lahir anak bagi pengesahan status kewarganegaraan
04 Hubungan pertalian anak berbeza dengan semakan data JPN/ kemukakan MyKAD, MyKID anak dan sijil lahir anak atau sijil daftar anak angkat05Maklumat pengenalan pasangan perlu pengesahan/ kemukakan Dokumen Pengenalan Pasangan
Nota: Permohonan rayuan secara dalam talian dibenarkan hanya untuk pemohon berstatus tidak lulus satu kod alasan tidak lulus seperti di atas sahaja. Sekiranya tidak, anda boleh membuat rayuan melalui kaedah seterusnya.
Permohonan Rayuan Melalui Cawangan LHDNM
Kod Tidak Lulus BSH 2021 Dan Tindakan
Kaedah atau cara untuk membuat permohonan secara Rayuan seterusnya adalah dengan membuat janji temu di mana-mana Cawangan LHDNM bermula 15 Jun 20201 sehingga 30 Jun 2021 (tertakluk kepada pindaan).
Klik pada e-Janji Temu di Portal Rasmi BPR dan pilih cawangan yang terdekat.
SEMAKAN STATUS
Semakan status permohonan rayuan tambahan boleh dilakukan mulai 15 Jun 2021 sehingga 30 Jun 2021 di portal rasmi BPR. Tarikh pembayaran akan disalurkan pada bulan Ogos 2021 (BPR Tambahan) dan September 2021 (BPR Fasa 3)
Maklumat Lanjut
Sebarang pertanyaan lanjut berkaitan permohonan dan rayuan Bantuan Prihatin Rakyat 2021, pemohon rayuan 2021 boleh menghubungi nombor dan maklumat yang tertera di bawah:
1. Sekretariat BPR
- Sekretariat BPR, Pejabat Belanjawan Negara,
Kementerian Kewangan Malaysia(MOF),
Presint 2, 62592 Putrajaya
2. Hotline BSH LHDNM
- 1-800-88-2747
Waktu Operasi 900 pagi hingga 500 petang
3. Hotline BPR MOF
- 03-8882 4565, 03-8882 4566
4. e-Mel
- bpr@treasury.gov.my
5. Laman Web
Selamat membuat permohonan rayuan tahun 2021 untuk pemohon yang gagal atau ditolak permohonannya. Diucapkan semoga permohonan rayuan yang dibuat secara dalam talian, secara manual berjaya diluluskan sekaligus anda dapat menerima Bantuan Prihatin Rakyat 2021.
Related : tempoh permohonan rayuan, rayuan bpr 2021 secara, mei 2021 bayaran fasa fasa pertama kelulusan bpr tarikh tutup cara buat rayuan bpr rayuan bpr fasa 2 fasa kedua soalan lazim isi rumah